Brown, S., Robertson, R.D. et Vanlaar, W.G.M. (2021), Impaired & Distracted Driving Data Comparaison, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada : https://tirf.ca/download/impaired-distracted-driving-data-comparison/.

Canadian Council of Motor Transport Administrators (CCMTA), Conseil canadien des administrateurs en transport motorisé, (2013), Mesures de prévention pour assurer la sécurité des piétons au Canada, Ottawa, Ontario, CCMTA : extrait du site https://www.ccmta.ca/web/default/files/PDF/CCMTA_Pedestrian_Report_Fre_FINAL.pdf.

Feng YR, Meuleners L, Stevenson M, Heyworth J, Murray K, Maher S, Driver Self- Regulation Practices in Older Drivers with and Without Mild Cognitive Impairment. Clinical Interventions in Aging, (2020), volume 15:217-224 : https://doi.org/10.2147%2FCIA.S236998. PMID : 32103924; PMCID : PMC7027824; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7027824/.

Centre de sécurité GDL Framework, Magnitude and Characteristic of Young Driver Crashes, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada : https://gdlframework.tirf.ca/module/the- issue/magnitude-and-characteristics-of-young-driver-crashes/, Dernière consultation : le 22 décembre 2022.

Holmes, E., Vanlaar, W., McAteer, H., Robertson, R.D., McKiernan, A. et Brown, S., (2013), Elderly Driver Road Safety Programs: Literature Review & Best practices, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

International Council on Alcohol, Drugs & Traffic Safety, (2022a), Cannabis & Driving: Recent Epidemiological Evidence/span>. Document consulté à l’adresse suivante : https://www.icadtsinternational.com/resources/Documents/Fact%20Sheets/ICADTS- Cannabis-Recent%20Epidemiological%20Evidence-19.pdf.

International Council on Alcohol, Drugs & Traffic Safety, (2022b), Cannabis & Driving: Recent Experimental Evidence. Document consulté sur https://www.icadtsinternational.com/resources/Documents/Fact%20Sheets/ICADTS- Cannabis-Recent%20Epidemiological%20Evidence-19.pdf.

Kloeden, C. N., Ponte, G. et McLean, J., (2001), Travelling speed and risk of crash involvement on rural roads (rapport no CR 204), Road Accident Research Unit, Université d’Adelaïde.

Li, G., Braver, E.R. Chen, L.H., (2003), Fragility versus excessive crash involvement as determinants of high death rates per vehicle-mile of travel among older drivers, Accident Analysis and Prevention, 35(2) : 227-235.

Lyon, C., Vanlaar, W., Robertson, R., (2020), Sondage sur la sécurité routière 2019 : Attitudes et pratiques liées à la distraction au volant, 2004 à 2019, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

Lyon, C. et Robertson, R.D., (2020), Alcohol, Marijuana & Driving Risk. Sober Smart Driving Education Program, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

Masten, S. V., Thomas, F. D., Korbelak, K. T., Blomberg, R. D. et coll., (2015), Meta-analysis of GDL laws. Washington, D.C.: National Highway Traffic Safety Administration.

Mayhew, D., Mainegra Hing, M.et Vanlaar, W., (2016), Progression through Graduated Driver Licensing Programs: Final Report. (septembre 2016), Fondation de recherches sur les blessures de la route, Document préparé pour les Centers for Disease Control and Prevention : https://tirf.ca/TIRFCAD16J1.

Mayhew, D., Vanlaar, W., Carr, D., Meister, S., Mainegra Hing, M. et Robertson, R.D., (avril 2015), Cognitive Road Tests & Conditional Licensing: What the Literature Tells Us, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Document préparé pour le ministère des Transports de l’Ontario.

McCartt, A.T. et Teoh, E.R., (2014), Tracking progress in teenage crash risk in the United States since the advent of graduated driver licensing programs, Arlington, Virginie : Insurance Institute for Highway Safety.

Ministère des Transports de l’Ontario, 2018, Rapport annuel sur la sécurité routière en Ontario, Toronto, Ontario : (https://files.ontario.ca/mto-2/mto-orsar-2018-fr-2021-11-18.pdf).

National Highway Traffic Safety Administration, (février 2015), Critical Reasons for Crashes Investigated in the National Motor Vehicle Crash Causation Study, Traffic Safety Facts: A Brief Statistical Summary, DOT HS 813 115, US Department of Transportation.

Ministère de la Santé et des Soins de longue durée de l’Ontario, Système IntelliHEALTH ONTARIO; extrait le 27 mai 2022, Estimations de la population d’Ottawa, 2017-2020.

Ostvik, E. et Elvik, R., (1991), The Effects of Speed Enforcement on Individual Road User Behaviour and Accidents. In: Enforcement and Rewarding: Strategies and Effects: Actes du symposium international sur la sécurité routière de Copenhagen au Danemark, du 19 au 21 septembre 1990, Document publié par le SWOV Institute for Road Safety Research, Leidschendam, Pays-Bas : https://journals.sagepub.com/doi/10.3141/1595-03.

Robertson, R.D., Wood, K., M. et Holmes, E.A., (2014), Impaired Driving Risk Assessment: A Primer for Practitioners, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada : https://tirf.ca/TIRFCAD14B.

Robertson, A., Liew, H. et Gardner, S., (2011), An evaluation of the narrowing gender gap in DUI arrests, Accident Analysis and Prevention, 43, 1414-1420.

Robertson, R.D., (2022), Prevalence of Teens & Young Adults in Fatal Crashes, Exposé présenté à la 31e conférence annuelle de l’Association canadienne des professionnels de la sécurité routière, le 21 juin 2022.

Robertson, R.D. (31 août 2022), Using Cannabis-Impaired Driving Research to Inform Policy Décisions, Exposé présenté en plénière à la 23e Conférence internationale sur l’alcool, les drogues et la sécurité routière, Rotterdam, Pays-Bas.

Schwartz, J. et Rookey, B.D., (2008), The narrowing gender gap in arrests: Assessing competing explanations using self-report, traffic fatality, and official data on drunk driving, 1980-2004, Criminology, 46(3), 637-671.

Fondation de recherches sur les blessures de la route, Base de données nationale sur les collisions mortelles, Interrogation menée le 6 septembre 2022.

Fondation de recherches sur les blessures de la route, (2016), The role of driver age in fatally injured drivers in Canada, 2000-2013.

Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Ontario : https://tirf.ca/publications/role-driver-age-fatally-injured-drivers-canada-2000-2013/.

Vanlaar W., Mainegra Hing, M., Brown, S., McAteer, H., Crain, J. et McFaull, S., (2016), Fatal and serious injuries related to vulnerable road users in Canada, Journal of Safety Research, 58 (2016) 67–77.

Vanlaar W, Mayhew D, Marcoux K, Wets G, Brijs T et Shope J., An evaluation of graduated driver licensing programs in North America using a meta-analytic approach, Accident Analysis & Prevention, 2009, septembre; 41(5):1104-11, DOI : 10.1016/j.aap.2009.06.024, Publication électronique 2009, 15 juillet. PMID : 19664453 : https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457509001572?via%3Dihub.

Vanlaar, W.G.M., Woods-Fry, H., Lyon, C. et Robertson, R.D., (2020), Sondage sur la sécurité routière 2020 : L’impact de la pandémie COVID-19 sur les habitudes de déplacement et la sécurité routière, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

Vanlaar, W., Robertson, R. et Marcoux, K., (2008), Sondage sur la sécurité routière 2007 : L’excès de vitesse, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

Vanlaar, W.G.M., Emery, P. et Robertson, R.D., (2008), Sondage sur la sécurité routière 2007, Elderly Drivers, Ottawa, Ontario, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada.

Centre de ressources pour jeunes et nouveaux conducteurs : Les enjeux, Fondation de recherches sur les blessures de la route, Ottawa, Canada : https://yndrc.tirf.ca/issues/index.php; dernière consultation le 22 décembre 2022.